Verwerkingsopdracht bij een jeugdboek voor 14+, 15+ of 16+
Een weeffout in onze sterren: John Green
Samenvatting van het boek
Hazel heeft longkanker. Haar leven bestaat uit dezelfde routine die ze dag in, dag uit herhaalt.
Elke dag gaat ze naar de praatgroep waar ze niet bepaald de tijd van haar leven heeft tot op het moment dat ze Augustus Waters leert kennen. Samen raken ze geobsedeerd door een boek: 'Een vorstelijke beproeving'
Vastbesloten om de schrijver te leren kennen, gebruikt Augustus De Wens om samen met Hazel naar Amsterdam te reizen.
D.4: Schrijf een brief aan een personage
Geachte meneer Van Houten
Alvast mijn excuses voor de inhoud van deze brief.
Graag had ik een paar woorden willen zeggen over uw houding tegenover Hazel en Augustus.
Hoe komt het dat u zo bent geëindigd als een verbitterde man?
Ik durf te stellen dat uw dochter nooit had gewild dat u twee terminaal zieke kinderen zo behandelde.
Of komt deze verbittering uit een ander dillema?
Ziet u zich genoodzaakt om zo te reageren omdat u vind dat alle geluk tegen u is gekeerd?
U bent niet de enige die een verlies moet meemaken. (Er zijn duizenden mensen en zij hebben niet eens een boek geschreven, ze zijn niet eens de held van twee kinderen)
Hoogstwaarschijnlijk vind u dat uw hernieuwde karakter past bij uw literaire status van onbegrepen schrijver. Toch is dit geen reden om zo van uw tak te maken (laten we even een dialect spreekwoord gebruiken, stik alstublieft niet in het niet-hoge literaire gehalte van deze brief)
Ik keur uw gedraf af en tegelijkertijd goed.
Laat me even deze zin verduidelijken: Ik vind het fantastisch dat u zichzelf niet op een verhoog plaatst omdat u een weliswaar fantastische schrijver bent. Maar tegelijkertijd doet u dit wel. Zo tekeergaan tegen kinderen die simpelweg een aantal antwoorden willen weten getuigd van grootheidswaanzin. Waarom wilt u deze antwoorden niet geven?
Ik merk dat u pas wanneer Augustus sterft ongeveer tot inkeer komt.
Maar ik had meer verwacht van u. Misschien komt dit wel omdat mijn brein helemaal naar de verdoemenis is door enkel happy- endingboeken te lezen maar toch verwachtte ik een soort van inkeer van u.
Een betere inkeer dan dit.
Ik verwacht dat u stopt met drinken, ik verwacht dat u een vervolg schrijft voor Hazel en ik verwacht dat u het geluk weer ziet in het leven.
Verwachtingen voldoen is ongelooflijk moeilijk,dat begrijp ik.
Maar moeite doen is minder moeilijk.
Doe moeite meneer Van Houten.
Met vriendelijke groeten
Lauranne Sebrechts (het literaire leeghoofd..maar toch niet helemaal)
Evaluatie opdracht: eigen perspectief
Zelf vond ik dit een leuke opdracht om te schrijven.
Ik had sowieso al gemengde gevoelens tegenover Peter van Houten dus ik had direct deze opdracht gekozen.
Zo kon ik uiten wat ik van hem vond en welk advies ik hem zou willen geven.
Evaluatie opdracht: didactisch perspectief
Als leerkracht vind ik deze opdracht nuttig maar er hangt wel een 'maar' aan.
Door leerlingen een brief te laten schrijven aan een personage kan je als leerkracht makkelijk evalueren of leerlingen het boek hebben begrepen.
Ze kunnen ingaan op bepaalde dingen die hen stoorde in het boek of die hen juist aansprak, hoe dieper ze op de inhoud van het boek werken, hoe preciezer hun brief zal zijn.
Anderzijds is het veelvoorkomend dat leerlingen enkel voor het hoofdpersonage zullen kiezen en dat de brief oppervlakkig blijft.
Bijvoorbeeld: Hoi Hazel, ik vind het erg moedig van je dat je zo omgaat met je ziekte.
Hier kan je als leerkracht ook geen punten opgeven, tenslotte blijft een brief en de ervaring van een boek persoonlijk.
Ik denk dat er betere manieren bestaan om te evalueren of een leerling effectief een boek goed heeft begrepen of zelfs heeft gelezen.
Bijvoorbeeld: Binnen- buitencirkel